Tussendoortjes

Gepubliceerd op 1 augustus 2020 om 00:00

Geregeld krijg ik de vraag "wat zijn goede tussendoortjes"?

 

Mijn antwoord is eigenlijk: groente & fruit zijn altijd perfecte tussendoortjes! Ze zijn voedzaam, bevatten enorm veel vitamine en mineralen en die dragen bij aan onze gezondheid, daarnaast vullen ze goed en bevatten ze weinig calorieën. Maar er is ook genoeg keus, variatie volop!

 

Appels, peren, banaan, mango, bosvruchten, mandarijnen, kiwi, ananas, kaki, perzik, vijgen....

Komkommer, snoeptomaatjes, worteltjes, radijs, rauwkost, salade... 

Er is genoeg keus.

 

Maar ik snap ook als geen ander dat je niet altijd trek hebt in groente of fruit en dat je alleen komkommer ook saai vind worden.

Je kunt healthy dips maken. Voorbeeldjes:

-Humus

-Smeerkaas 30+

-100 ml magere kwark, eetlepel water, klein handje verse munt, eetlepel citroen of limoen sap

-100 ml magere yoghurt, klein teentje geperste knoflook, gesnipperd rood uitje, kruiden naar smaak

-Eetlepel halfvolle mayo, 100 ml magere yoghurt, kruiden naar smaak (denk aan verse kruiden, maar ook grof zeezout, paprika, kerrie etc.)

-Pesto

-Of wat dacht je van gepureerde mango met geraspte kokos en een eetlepel water om je banaan of appel in te dippen?

 

Andere simpele en gezonde tussendoortjes zijn:

-25 gram ongezouten noten (cashew, walnoten, hazelnoten, gemengde noten, etc.)

-Rijstwafel met pindakaas

-Augurkje gerold in gegrilde achterham

-Volkoren cracker met beleg of wat huttenkase, balsamico azijn en rucola sla

-Schaaltje magere kwark of magere yoghurt (eventueel met wat fruit)

-Een boterham met 30+ kaas (waarom niet?!)

-Geroosterde kikkererwten met kruiden (de link van het recept vind je onderaan)

 

Daarnaast sta ik echt voor de 80/20 regel. Dat houd in dat je voedingspatroon voor 80% uit voedzame producten bestaat en er 20% ruimte is voor minder gezonde keuzes. Wanneer jij dus trek hebt in een koekje bij de thee, een stukje chocola, een ijsje,  een warme chocolade melk met slagroom, schaaltje chips, borrelnoten of een toastje met brie. Neem dat! En geniet. Balance is the KEY!

 

Ook wanneer je graag wilt afvallen. De energie balans is altijd leidend, eet je meer dan je verbruikt dan kom je aan. Eet je minder dan je verbruikt dan val je af. Slim keuzes maken. Want wist je dat een gevulde koek en een eierkoek in calorie aantal maar weinig scheelt? Een eierkoek bevat maar liefst 201 kcal en een gevulde koek 202 kcal!  Past het in je dagtotaal? Kies dan voor waar jij echt trek in hebt.

 

Omdat ik naast gezond eten dus ook van minder gezonde dingen houd (ja, ook ik eet pizza en chocola), staan er tussen mijn recepten op mijn website ook minder gezonde tussendoortjes! Onderaan verwijs ik je door.

 

Heb je zelf nog lekkere tips voor tussendoortjes? Laten we elkaar inspireren en deel jouw favoriete tussendoortjes hieronder in een reactie!

 

Vind je het lastig om de juiste balans te vinden in de 80/20 regel, of lukt het je niet om het bij één koekje te houden dan verwijs ik je graag door naar mijn programma's, ook deze vind je terug boven aan in het menu.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.