Let op: Er is een vergoeding vanuit jouw zorgverzekering mogelijk. 

Over mij » Blog » MadebyMalou volgde het FoodMindset programma

MadebyMalou volgde het FoodMindset programma

 

Het is al heel lang geleden dat ik slank ben geweest, maar vooral tijdens de zwangerschap van Lenn ben ik behoorlijk aangekomen. Bijna 30 kilo zelfs. En dat is er nooit helemaal afgegaan. Lenn is inmiddels 4 en een half… Ik heb een paar pogingen gedaan, maar op de een of andere manier lukte het me niet om die kilo’s kwijt te raken. Daarom besloot ik het nu eens anders aan te pakken. Ik wilde niet meer zelf gaan aanmodderen, maar ik wilde het deze keer goed doen. Toen ik hoorde over het Foodmindset programma van Dominique van Healthyforme.nl dacht ik, dat ga ik doen! Dit programma richt zich namelijk niet alleen op de voeding, maar op veel meer, zoals je mindset. En dat is precies waar ik aan moest werken!

 

EINDELOOS DIËTEN

Ik begon met diëten toen ik 13 jaar was. Ik vond mezelf te dik en ik wilde afvallen. Dat lukte en toen ik 14 was had ik ondergewicht. Ik ging totaal niet goed om met voeding en het enige waar ik me op richtte, was het eten van zo min mogelijk calorieën. Ik deed de meest belachelijke diëten, zoals een 2-4-6-8 dieet, waarbij je achtereenvolgend 200, 400, 600 en 800 calorieën at, en daarna weer opnieuw begon. Jullie snappen vast wel dat dat geen gezonde manier is om af te vallen.

Daarna heb ik van alles en nog wat geprobeerd en mijn verhouding met voeding was totaal niet gezond. Ik heb meerdere dieetboeken besteld, ik las van alles op internet en tot de dag van vandaag weet ik nog van belachelijk veel soorten voeding hoeveel calorieën erin zitten. Het werd namelijk echt een obsessie.

OP EEN GEZONDE MANIER AFVALLEN

De enige keer dat het me lukte om op een gezonde manier af te vallen, was na de geboorte van Nomi. Ik gaf borstvoeding en dat hielp al heel goed. Om de borstvoeding goed op gang te houden, at ik hartstikke gezond, ik dronk voldoende water… Mede door de borstvoeding viel ik behoorlijk snel af en dat werkte natuurlijk erg motiverend.

Vervolgens raakte ik zwanger van Lenn. In het eerste trimester voelde ik me vaak misselijk en het enige wat hielp, was naturel chips en coca cola. Vervolgens kreeg ik allemaal zwangerschapscravings en nou ja, ik kwam dus hartstikke veel aan. Dat Lenn vervolgens een huilbaby bleek te zijn, hielp ook niet mee. Ik was alleen maar met hem en met Nomi bezig en het kon me vrij weinig schelen wat ik at en hoe ik eruit zag.

TIJD VOOR VERANDERING

Vervolgens heb ik mezelf veel te lang verslonst, niet alleen op het gebied van eten, maar op veel meer vlakken. Dominique heeft me met haar programma gigantisch met mijn neus op de feiten gedrukt en ik heb heel veel geleerd over mezelf. Momenteel ben ik nog bezig met het programma, maar ik besloot jullie er alvast wat over te vertellen.

HET FOODMINDSET PROGRAMMA

Het is dus veel meer dan alleen voeding. Ik doe het programma samen met een aantal andere vrouwen en het gaat grotendeels via Facebook. We hebben een Facebookgroep, waarin we iedere dag een opdracht, filmpje of informatie krijgen. Eén keer per week is er een live coach sessie waarin onze vragen beantwoord worden en waarin Do van alles en nog wat vertelt.

Eén van de redenen waarom dit programma me zo aanspreekt, is dat Do zelf ook een slechte relatie heeft gehad met voeding. Ze ging van anorexia naar overgewicht, dus ze weet alles van de worstelingen met voeding. Daarnaast kan ik haar altijd appen als ik een vraag heb, iets wil delen, een schop onder mijn kont nodig heb, of iets anders.

10 WEKEN

Het programma duurt 10 weken, en daarna ga je voor jezelf verder. Het is geen dus geen dieet, maar je leert in deze 10 weken hoe je een goede mindset krijgt qua voeding en qua andere dingen. In de eerste week leerde ik vooral heel veel over mezelf. We moesten onszelf bijvoorbeeld op bepaalde vlakken cijfers geven en ik merkte dat ik niet zo positief was over veel dingen. Vervolgens hoef je daar niet over te gaan treuren, maar je gaat juist kijken naar wat je kunt veranderen.

Verder hield ik een eetdagboek bij, wat ik vervolgens naar Do stuurde. Ik kreeg een heel uitgebreid voedingsadvies van haar, met heel veel tips. Ik heb best veel moeite met het eten van fruit, en Do adviseerde me om ‘s ochtends meteen te beginnen met fruit. Nu eet ik ‘s ochtends yoghurt met fruit en muesli (en geen cruesli meer, want muesli is een veel gezondere keuze) en zo krijg ik meteen fruit binnen. Verder krijgen we veel voorbeeldrecepten en dagmenu’s, waar we inspiratie uit kunnen halen.

Wat ik heel fijn vind, is de 80-20 regel. Je eet voor 80% gezond en je mag de 20% gebruiken voor ongezondere keuzes. Je hoeft dus absoluut niet alles te laten staan. Verder kregen we laatst de tip om ongezonder eten een cijfer te geven en om aan de hand daarvan te kiezen of we dat wel of niet gaan eten. Want het is zonde om veel calorieën te eten van iets wat maar een zesje waard is. Maar als jij een stukje taart een 9 of een 10 geeft, mag je daar best van genieten, want anders is het niet vol te houden.

MINDSET

Dan het stukje mindset. Dat is waarschijnlijk de reden waarom ik het vaak niet volhield. Je moet het namelijk doen voor jezelf, en niet om andere redenen. Ik ben me nu veel meer bewust van mezelf. Ik leerde bijvoorbeeld hoeveel keuzes je maakt op een dag, en dat het belangrijk is om voor jezelf te kiezen. Of hoe je met dat stemmetje in je hoofd om moet gaan die je vertelt dat je dag toch al verpest is omdat je een stuk chocola hebt gegeten, en dat het nu niet uitmaakt wat je verder eet. Of hoe je om kunt gaan met eetbuien. Of hoe je je focus kunt houden. Of wie de saboteurs in je leven zijn en hoe je daarmee om kunt gaan. Bij veel van deze dingen stond ik normaal gesproken totaal niet stil, maar ik leer er ontzettend veel van.

Ik heb nu nog een paar weken te gaan, maar het foodmindset programma is wat mij betreft nu al een aanrader!

 

Liefs Malou van Madebymalou.

 

Wat het programma mij verder heeft gebracht lees je hier in m'n nieuwe blog


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.