Over mij » Blog » Tips bij een winterdepressie

Tips bij een winterdepressie

Zodra de wintertijd ingaat, de dagen (nog) donkerder worden en de blaadjes van de bomen vallen zakt mijn energie naar standje '0'.

 

Ik wil niet zeggen dat ik last hebt van een 'echte winterdepressie'. In het verleden heb ik meerdere langdurige depressies meegemaakt en ik weet hoe dat voelt. Zo voelt het voor mij nu niet. Maar ik voel me wel somber, vermoeid, heb minder zin om dingen te doen en het liefst kruip ik dagen onder mijn dekentje op de bank of lekker vroeg naar bed. En ik heb enorme trek in zoetigheid.

 

Een ander ervaart misschien meer klachten die lijken op een depressie. En weer een ander zal dezelfde klachten als mij ervaren. Toen ik onlangs op mijn social media deelde dat ik zo enorm energieloos was, komende door dit seizoen en ik vertelde dat ik een licht therapie lamp heb aangeschaft kreeg ik veel vragen en reacties. Van vrouwen die ook last ervaren van de welbekende winterdepressie of winterblues. En dat bracht mij op het idee om een blog voor jou te schrijven. Nu ik dit schrijf, staat de lichttherapie lamp ook naast me te stralen, haha! 

 

Maar wat is nu precies een winterdepressie? Waardoor ontstaat het?

Een winterdepressie is het gevolg van een verstoring in het natuurlijke dag- en nacht ritme van je lichaam. In de lente en de zomer heb je hier geen last van. Maar in de herfst en winter kun je hier behoorlijk wat last van hebben. Je voelt je vermoeid, neerslachtig of zelfs depressief.

De oorzaak van een winterdepressie is het gebrek aan (zon)licht. In de herfst en winter zijn de dagen donkerder, korter en de lichtsterkte van de zon neemt af. Dit heeft effect op je biologische klok.

 

Daarnaast spelen ook hormonen als melatonine en serotonine een grote rol bij een winterdepressie. Melatonine is een hormoon dat s'avonds wordt aangemaakt en ervoor zorgt dat je slaperig wordt en kan gaan slapen. Wanneer de dagen korter worden, maken sommige mensen meer melatonine aan, waardoor je dus slaperig/vermoeid wordt. Het teveel aan melatonine overdag zorgt er ook voor dat er minder serotonine  wordt aangemaakt. Serotonine wordt ook wel het 'gelukshormoon' genoemd en speelt een belangrijke rol bij jouw stemming, emoties, eetlust, seksuele activiteit en zelfvertrouwen.

 

Symptomen die passen bij een winterdepressie:

-vermoeidheid

-veel (meer) behoefte aan slaap

-verschuiving van je biologische klok waardoor je je op andere momenten van de dag juist wakker voelt

-prikkelbaarheid

-slechte concentratie

-somberheid

-weinig tot niet meer kunnen genieten

-minder behoefte aan sociale contacten

-toename van eetlust

-toename van gewicht

-het gevoel van uit balans zijn

 

Er zijn verschillende tips om een winterdepressie te voorkomen of te verminderen. Ik zal er een aantal benoemen en ik zal jou ook vertellen wat mij het meeste helpt!

 

Algemene tips bij een winterdepressie:

-Ga vooral in de ochtend minimaal 30 minuten naar buiten, in de ochtend schijnt vooral veel 'blauw licht'. Blauw licht remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

-Ga sporten of bewegen in de buitenlucht, zodat je voldoende in het licht bent. Tijdens het sporten komt er endorfine, serotonine en dopamine vrij. Dit zorgt voor een geluksgevoel en draagt bij aan minder stress.

-Eet gezond, drink voldoende en slik eventuele aanvullende vitamines indien nodig.

-Gebruik een lichttherapie lamp en zet wanneer je binnen bent meer lampen aan. Een lichttherapie lamp bootst het zonlicht na waardoor je minder melatonine aanmaakt. Hoe vaak en hoelang je een lichttherapie lamp gebruikt hangt per persoon af.

-Blijf leuke dingen doen, waarvan jij energie krijgt. Al is dat op het moment een beetje lastig met Corona. Maar er zijn vast genoeg leuke dingen te doen waar jij blij van wordt. 

-Praat over je gevoel. Je bent niet de enige! Veel mensen hebben last van een winterdepressie of dipje. Praat erover met je directe omgeving. Zo ontvang jij steun en begrijpen zij ook waarom je bepaalde keuzes maakt.

-Eet gezond en drink voldoende! Zo ontzettend belangrijk om jouw lichaam te voeden met essentiële voedingstoffen. Voeding zorgt voor energie. Het laatste wat jij wilt is nog meer klachten krijgen door een tekort aan voedingstoffen. Een tekort aan bepaalde voedingstoffen kan in verbinding staan met een depressie.

-Lachen is gezond! Kijk leuke komedies en lach! Bel je beste vriendin op en vraag of zij jou aan het lachen kan maken.

-Blijf niet binnen zitten, juist wanneer je niet lekker in je vel zit is het belangrijk om iets te gaan doen. Al is het maar voor een half uurtje. Te lang binnen zitten versterkt juist dit sombere gevoel.

-Schakel desnoods hulp in van een ervaringsdeskundige. De huisarts, psycholoog of een coach kan jou helpen bij een winterdepressie of het balans terug krijgen in jouw eetpatroon, slaapritme en gevoel.

 

Ik ga je nu vertellen wat mij enorm helpt bij het verminderen en doorkomen van mijn herfst- en winterdipje:

Vorige week kocht ik een lichttherapie-lamp via bol.com. Ik koos voor een goedkope variant omdat ik zo mijn twijfels had of dit zo een lamp zou werken. Je hebt lichttherapie lampen in allerlei vormen, maten en prijzen. De mijne kostte rond de € 20,00. Ik gebruik de lichttherapie dagelijks (ik zit nu op dag 5) en merk écht verschil mbt mijn energielevel en somberheid! Ik zet hem aan wanneer ik aan het ontbijten ben. Het voordeel met zo een lamp is dat je hem neerzet, gericht op je ogen maar je er niet de hele tijd in hoeft te kijken. Je kan dus rustig ontbijten of lezen. Op deze manier geeft het mij niet het gevoel dat me dit meer tijd kost. Ik gebruik hem nu dagelijks rond de 45 minuten. En soms zet ik hem in de middag ook nog even aan wanneer ik een kopje koffie drink of aan het werk ben. De lamp is licht, niet heel groot en makkelijk mee te nemen (voor op je bureau of tijdens de pauze op je werk).

 

Zodra de 'R' in de maand komt slik extra vitamine D3 - 10 mg per dag. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine en nodig bij de opname van calcium voor o.a sterke botten en tanden. Vitamine is ook nodig bij het immuunsysteem en je weerstand. Ik eet gezond. Veel groente/fruit, vezels, eiwitten en ik drink voldoende water/thee. Mijn eetpatroon voldoet aan de richtlijnen van het voedingscentrum en daarnaast geniet ik ook van af en toe wat lekkers maar minder gezond. Ik ervaar door mijn winterdip wel meer drang naar suiker. Dit komt doordat ik minder energie heb. Soms geef ik toe, maar omdat ik weet dat het mij niet helpt laat ik het vaker staan. Omdat ik het gevoel heb dat mijn weerstand in deze donkere maanden wat minder is dan normaal, slik ik extra vitamine C. Vitamine C is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand.

 

Ik sport iedere week 4 a 5 keer per week. Ik geef iedere week powerwalking les aan een groep vrouwen en doe zelf ook lekker mee tijdens de les. Tijdens het powerwalken lopen we een uur lang op een stevig tempo buiten en doen we spierversterkende oefeningen. (Ik houd mij hart vast met alle maatregelen door Corona) Daarnaast wandel ik veel met onze hond Joep. Ik laat hem zo een 4x per dag uit, waaronder s'morgens (in het blauwe licht) een grote ronde van minimaal een half uur.

 

Ik doe dingen die mij energie geven. Ik ben creatief en vind het leuk om te knutselen, te tekenen maar ook om leuke nieuwe cursussen of programma's in elkaar te zetten. Mijn coachgesprekken met powervrouwen en de live coachsessies tijdens het Foodmindset programma geven mij energie! Hier geniet ik echt van! Ik hou van koken, bakken, wandelen, op de koffie bij vriendinnen of heerlijk genieten met mijn gezinnetje in bijvoorbeeld het bos. Dit blijf ik ook lekker doen. Soms heb ik dagen dat ik nergens zin in heb, maar ik zet mij zelf er altijd toe om toch te gaan. Ik heb nog nooit spijt gehad dat ik wel ben gegaan omdat het mij altijd energie en blijheid geeft. Ook al denk ik dat van te voren niet. 

 

Ik luister naar mijn lichaam. Soms ben ik echt heel moe en dan doe ik ook echt even niets. De was laat ik zitten, het huishouden even iets minder, want dat zijn dingen die ook een dagje kunnen wachten. Vorige week dinsdag had ik echt een dag dat ik niet vooruit te branden was. Enorm moe en ook last van hoofdpijn. Van wandelen met Joep werd ik zelfs niet energiek. Ik koos er bewust voor om die dag helemaal niets te doen. Lekker op de bank met netflix aan. De kids waren op school en bij de opvang. Ik zei mijn afspraken af voor die dag en heb echt mijn rust gepakt. En dat heeft geholpen, want de volgende dag voelde ik mij weer energieker.

 

Daarnaast ga ik al lange periode maandelijks naar de accupunctuur bij acupunctuurcentrum Assendelft en laat ik mij prikken op de dingen, waarvan zij voelt dat daar meer energie naar toe mag stromen.

 

Even in het kort wat accupunctuur voor een winterdepressie kan betekenen:

"Acupunctuur is een effectieve methode bij de behandeling van depressie omdat het zowel lichamelijke klachten als emotionele en mentale symptomen behandelt. Acupunctuur stuurt de energie aan om lichaam en geest weer in balans te brengen."

Accupunctuur werkt bij nog veel meer klachten, bijvoorbeeld: hooikoorts, verslaving, rug en schouderklachten, hoofdpijn, allergieën, overgangsklachten,  maagpijn, huidklachten, etc.

Mijn acupuncturist maakt gebruik van een mooi apparaat waarmee ze je uit-meet. Ze weet dan precies waarop ze moet prikken (wat overigens niet pijnlijk is). Via dat apparaat houdt ze ook de resultaten bij. Dit stuurt ze mij dan per mail toe. Erg interessant om de voortgang te bekijken. 

 

Onderstaande afbeeldingen laten zien wat een verschil van een maand al kan doen. Ik ga iedere maand heen en krijg voor ieder consult meer dan de helft vergoed vanuit mijn zorgverzekering. Erg fijn!

De bovenste afbeelding geeft weer hoe het was voor mijn laatste afspraak. De onderste afbeelding geeft de laatste afspraak weer. Alle balkjes gaan richting groen. Over een maandje gaan we ervoor dat mijn energie nog hoger komt te liggen, die is op dit moment nog laag.

Geregeld krijg ik ook een healing van mijn vriendin Eug van Healing Source. Zij is spiritueel coach/lichtwerker en haar healings werken altijd ontspannend. Ze haalt door haar energie blokkades bij mij weg, kijkt naar je aura en chakra's. Ze laat alles weer doorstromen voor meer rust en helderheid. Als ik de deur uit ga bij Eug ben ik ontspannen, is mijn hoofd lichter en ervaar ik meer energie. Morgen staat er een acces bars op de planning. 

Tijdens de acces bars raakt zij zacht een aantal drukpunten op mijn hoofd aan die staan voor allerlei overtuigingen. Door het zacht aanraken van deze drukpunten kan de oude ballast worden losgelaten, waardoor er weer meer rust, ruimte, plezier en gemak ontstaat. Ideaal bij een winterdepressie!

 

Ontspanning geeft ook energie. Naast leuke dingen doen is ook ontspanning, rust en liefde voor jezelf belangrijk om niet te blijven hangen in sombere emoties en gedachten. Zo brengen de accupunctuur en de healing mij ontspanning en meer energie. En... Plan ik binnenkort (als het nog kan) een dagje sauna in voor mezelf! Heerlijk, daar kan ik nu al naar uitkijken!!

 

Lieve powervrouw, ik hoop dat jij wat hebt gehad aan deze blog. Mocht jezelf nog tips hebben die jou helpen bij een winterdepressie of de winterblues, laat dan zeker een reactie achter. Zodat misschien een ander hier ook wat aan heeft..

 

Mocht je eens willen praten over jouw gevoel of hoe ik jou zou kunnen helpen bij een winterdepressie. Vraag dan een vrijblijvend telefonisch gesprek aan. Je hoeft niet namelijk niet alleen te doen.

 

Liefs Do

 

Deze blog is niet gesponsord of in samenwerking met. Deze blog is geschreven puur uit eigen ervaring.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.