Let op: Er is een vergoeding vanuit jouw zorgverzekering mogelijk. 

Over mij » Blog » Honger!

Honger!

Wist jij dat er verschillende soorten honger zijn? Niet alle soorten honger, zijn ook echt honger als in de zin van fysieke behoefte aan voeding. Het is daarom belangrijk om goed te luisteren naar jouw lichaam en jouw behoeften. Door de verschillende soorten honger te herkennen kan jij goed inspelen op jouw behoeften.

 

Want als niet alle soorten honger echt de behoeften is naar voeding, hoef je ook niet altijd te gaan eten. Als (echte lichamelijke) honger niet het probleem is, is eten niet de oplossing. Als jij last hebt van je knie, ga je daarmee ook niet naar de tandarts. Toch?

 

Soms ligt het luisteren naar jouw honger behoeften wel iets lastiger. In deze blog ga ik je meer vertellen over een aantal soorten honger.

 

De eerste honger is de lichaamshonger. Dat is de honger, de trek, wanneer jij geruime tijd niet hebt gegeten. Jouw lichaam heeft echt behoefte aan eten. Het is weer tijd om te eten. Ofwel de maaghonger. Je maag is leeg en kan gaan knorren. Je lichaam geeft een aantal keer per dag het signaal om weer te gaan eten. Bij deze honger, is eten dus wel de oplossing!

 

De tweede honger is de constante honger die je kan ervaren. Het gevoel dat je de hele dag wel kan eten en dat jouw honger niet te stillen is met voeding. Vaak is de oorzaak een ongebalanceerd of eenzijdig eetpatroon. Je krijgt bijvoorbeeld te weinig essentiële voeding binnen, je eet veel ongezond of onregelmatig. Dit kan bij een streng dieet het geval zijn. Onvoldoende verzadiging en hoge en lage insulinespiegels in het bloed zorgen voor constante honger. Kijk eens goed naar je voeding, voldoet jouw voeding aan de schijf van vijf? Eet je voldoende? En regelmatig? Aanpassingen in jouw eetpatroon zorgen ervoor dat deze constante honger overgaat.

 

De derde honger is de zintuighonger. Je loopt bijvoorbeeld over de markt, loopt langs de bakker, of je zit op een verjaardag. Je ziet eten, je ruikt verse broodjes of je hoort het geritsel van een zak chips. Door jouw zintuigen wordt de eetlust opgewekt. Je kan zelfs beginnen te watertanden. Het is goed om hierbij stil te staan. Vraag je zelf de volgende vraag; "had ik voordat ik het eten zag, rook of hoorde honger?" Is nee hierop het antwoord, dan is eten niet de oplossing!

 

De vierde honger is de valse honger. Jouw honger en dorst centrum in de hersenen liggen heel vlak bij elkaar. Omdat de dorstprikkel veel gelijkenissen heeft met de hongerprikkel kan het zijn dat jij honger verward met dorst. Hierdoor ben je geneigd om te gaan eten in plaats van te gaan drinken. Zorg dat je voldoende water of thee over de de dag heen drinkt. Krijg je trek? Drink eerst wat water. Is de honger weg? Dan weet jij dat je dorst had. Blijf je honger hebben? Dan heb je echt trek en kan je natuurlijk gaan eten.

 

De vijfde honger is de vermoeidheidshonger. Wanneer jij moe bent door een drukke dag of je hebt slecht geslapen kan jij meer trek ervaren. Jij hebt een energie tekort, jouw lichaam wilt graag energie. Daarnaast is het zo dat wanneer je regelmatig slecht slaapt of te weinig slaapt je meer hongerhormoon (hormoon ghreline) aanmaakt en minder verzadigingshormoon (hormoon leptine). In dit geval is honger niet het echte probleem, dus eten niet de oplossing. Wat is de oorzaak van het slechte slapen of jouw vermoeidheid? Pak die oorzaak aan. En luister naar je lichaam, waar heeft jouw lichaam echt behoefte aan?

 

De zesde honger is de hormonale honger. Dit zie je vaak tijdens of vlak voor menstruatie begint en tijdens de eisprong. Maar ook vrouwen in de overgang hebben een sterkere behoeften aan eten (in het algemeen de zoete trek). Doordat de hormoonspiegels veranderen, verandert de eetlust mee. Zorg voor voedzame maaltijden die goed verzadigen en gun je zelf in deze periode ook wat lekkers (80/20 regel).

 

De zevende honger is de emotionele honger. Of je je nu verdrietig, boos, blij of gestresst voelt. De oorzaak van deze honger is niet de fysieke behoefte aan eten. In dit geval vind je het lastig om met jouw emoties om te gaan. Emoties die ervoor zorgen dat je behoefte hebt aan eten. Het geeft een moment van rust, het niet hoeven nadenken over jouw emoties of jouw emoties stillen. Dit gevoel is van korte duur. Eten is niet de oplossing, want honger is niet het probleem. Leer omgaan met jouw emoties, met jouw gevoelens en luister vooral naar jouw echte, innerlijke behoeften. Waar heb jij echt behoeften aan wanneer je verdrietig of boos bent?

 

We gaan door naar de achtste honger. Beweeghonger. Wanneer jouw lichaam te weinig beweegt, raakt ook het honger- en verzadigingsgevoel uit balans. Het in balans houden van een stabiele bloedsuiker wordt naast gebalanceerde voeding ook in balans gehouden door jouw bewegingspatroon. Zorg dagelijks voor voldoende beweging. Of dit nu sporten is, vaker de fiets pakken in plaats van de auto of een wandeling maken, alles beter dan weinig tot geen beweging.

 

De negende honger is de verveelhonger. Een gevoel van onrust, het niet kunnen ontspannen of even niets doen. Eten en bezig zijn met eten kan jouw gevoel van verveling voor korte duur oplossen. Maar ook hier geldt dat lichaamshonger niet het probleem is. Eten is dan ook niet de oplossing voor jouw verveling. Ga iets doen wat je leuk vind of zoek een andere afleiding waardoor jij je niet meer hoeft te vervelen.

 

De tiende honger is de katerhonger. Wanneer je alcohol gedronken hebt, werkt jouw lichaam harder en daardoor zal jouw lichaam ook meer behoefte hebben aan voeding. De combinatie van alcohol en weinig slapen zorgt voor nog meer trek! Jouw lichaam heeft behoeften aan voeding, maar wel aan voedzame voeding en voldoende water. Zodat jouw lichaam alle afvalstoffen kan verwerken. Door te kiezen voor (veel) vet eten (waar de drang vaak naar is) zorgt dat jouw lichaam eigenlijk nog harder moet werken, dan het al doet voor de alcohol. 

 

De elfde en tevens de laatste honger die ik met jou wil delen is de gewoontehonger. Je bent gewend om op vaste tijden te eten. Je bent gewend om s'avonds op de bank, voor de televisie te gaan eten. Of je bent gewend om te eten in de auto (etc). Jij hebt jezelf dit aangeleerd. Een eetritme dat jij zelf hebt gecreëerd, kan anders zijn dan jouw hongerritme. Als honger niet het probleem is, dan is eten niet de oplossing. Luister naar je lichaam en wees bewust van jouw aangeleerde gewoonten. Gewoonten die jij zelf ook weer kan doorbreken.

 

Luister vooral naar jouw eigen lichaam en behoeften. En vooral, speel hierop in! Mocht je het lastig vinden om naar jouw lichaam, behoeften en emoties te luisteren, dan helpt mijn programma jou hier zeker bij. Tijdens het programma ga jij stap voor stap ontdekken en ervaren welke signalen jouw lichaam afgeeft en hoe jij hier op een goede manier mee om kan gaan. Door meer naar jouw lichaam te luisteren, zal je meer energie ervaren, lekkerder in je vel zitten en een gelukkiger mens worden doordat jij jouw echte, innerlijke behoeften vervuld.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.