De overgang

Gepubliceerd op 8 augustus 2019 15:10

Van veel vrouwen hoor ik dat zij in de overgang zitten en daardoor ontzettend aankomen.

En afvallen, HO maar. Het lukt gewoon écht niet...!

Maar is dat wel zo?

 

Wanneer je in de overgang komt, vindt er een grote verandering in je hormoonhuishouding plaats. 

De overgang is de fase waarin de eierstokken geleidelijk ophouden met het produceren van het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen. Dit gaat gepaard met veel klachten, zoals: onregelmatig bloedverlies, opvliegers, slecht slapen, nachtzweten, spier en gewrichtspijn, stemmingswisselingen, hoofdpijn, depressieve gevoelens, broze nagels, haaruitval, een droge huid, ogen of vagina, vermoeidheid en innerlijke onrust.

 

Daarnaast is er tijdens de overgang ook sprake van een verhoogd risico op botontkalking. Dit houdt in dat de botafbraak groter is dan de botaanmaak. Op een gegeven moment kan de botdichtheid zo laag zijn, dat je spreekt van botontkalking (osteoporose). Helaas is dit niet te voorkomen. Maar je kunt het risico wel verminderen door voldoende calcium en vitamine D binnen te krijgen. Daarnaast zorgt beweging ook voor sterker botweefsel.

 

Maar of dat nog niet genoeg is... In de overgang wordt je ruststofwisseling trager en dat betekent eigenlijk dat je minder voeding nodig hebt dan je normaal gesproken gewend bent. Als je dan blijft eten zoals je altijd deed, kom je inderdaad aan. Een goede tip om je ruststofwisseling wat harder te laten werken is bewegen! Ga meer bewegen! Maar eet ook regelmatig, zo blijft je motortje op gang. Maar vaak bewegen vrouwen door hun klachten minder, ze sporten niet omdat ze bijvoorbeeld moe zijn of zich niet fijn voelen. Je verbruikt dan nog minder calorieën. Tel dit bij elkaar op en je hebt echt minder calorieën nodig dan je voorheen nodig had. Het is dan ook niet zo gek dat je aankomt in de overgang.

 

Daarnaast kunnen hormonale veranderingen tijdens de menopauze invloed hebben op je lichaamssamenstelling en de vetverdeling. Vrouwen in de overgang hebben een grotere kans op een toename van het vet rond de organen in de buik dan vrouwen die niet in de overgang zijn. Dit merk je aan het groter worden van je middelomtrek.

De kans dat je dus aankomt tijdens de overgang is groot, vooral als je niet je voedings- en beweegpatroon veranderd.

 

Ik heb al meerdere vrouwen gecoacht en begeleid bij het afvallen tijdens de overgang. En ik kan je vertellen dat afvallen tijdens de overgang echt niet onmogelijk is. Belangrijk is dat je bewuste keuzes maakt en weet hoeveel je verbruikt en kan eten om toch af te vallen. 

 

Zorg in ieder geval voor voldoende zuivel in je voeding om de snelheid van botontkalking te verminderen. Zuivel bevat eiwitten, welke ook weer zorgen voor een lange verzadigingsduur. Maak van dit weetje gebruik, zodat jij met minder honger de dag doorkomt. Kies voor een voedzaam voedingspatroon en beperk daarin ongezonde snacks tot bijvoorbeeld 3 of 4 keer per week. 

Leer voedingsmiddelen kennen, wat leveren ze je? Je kan nog zo gezond eten met havermout, vis, noten, avocado's etc. Maar sommige gezonde producten bevatten onwijs veel calorieën en wanneer jij meer energie binnen krijgt dat je verbruikt kom je aan. Dat is de energiebalans en die is altijd leidend. 

 

Verder is voldoende water drinken belangrijk. Je lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. Water zorgt voor transport van voedingstoffen naar de cel en dat afvalstoffen het lichaam kunnen verlaten.

Zorg voor voldoende groente en fruit in je voedingspatroon en varieer volop met producten. Een banaan bevat namelijk weer belangrijke voedingstoffen dan een appel. En je hebt ze allemaal nodig!

 

Wil je dat ik eens mee kijk in je voedinsgpatroon en bereken wat jij nodig hebt om af te vallen? Bij een persoonlijke voedingsanalyse houdt je een week je voeding bij en ik analyseer jouw voedingspatroon. Welke voedingstoffen kom je tekort? Wat gaat goed en wat kan beter? Wat kan jij doen om je doel te behalen? Ik schrijf een uitgebreid voedingsadvies voor je en daarbij krijg je een op maat gemaakt voorbeeld menu met een uitgebreide variatielijst en mijn receptenbijbel om zo nog meer variatie aan te brengen aan je voedingspatroon. Je gaat hiermee zelf aan de slag.

 

Mocht je toch liever meer begeleiding willen tijdens het verliezen van jouw overgangskilo's, ga dan samen met mij aan de slag om jouw voedingspatroon op orde te krijgen en af te vallen. Daarnaast gaan we ook aan de slag met jou energielevel, slaapniveau, stress, mindset en zelfbeeld. Samen zorgen we ervoor dat jou relatie met voeding en jezelf weer goed is. We gaan voor blijvend resultaat. 

 

Door op onderstaande button te klikken verwijs ik je naar mijn voedingsanalyse en programma. 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.